2014 TiBE & Crystal Boys

20140209

 

I didn’t go to the Taipei International Book Exhibition (TiBE) for a few years. Today was a kind of accident Infong and I went to the exhibition for about half and an hour and I bought four books. It’s really nice that I still find books I want to read and have money to but them.

The other great thing this weekend was I luckily got the ticket of 孽子 (Crystal Boy), the theater version of 白先勇’s representative work and also a big production of TIFA (Taiwan International Festival of Arts) this year. The performance is not bad and below is how I put my thoughts into words (in Chinese) that night.

 

混亂當中買到票,直到近場前最後一刻也都還在工作發《八月,在我家》的DM,而總算坐進位置後,才慢慢緩下,準備好看戲的心情。

許久沒有寫東西了,不過趁著現在有點想法先記錄起來的好。

《孽子》說是兩廳院年度製作實在不為過,看得出來砸了大預算,整齣戲舞蹈與戲劇相雜,給我一種很文學的氣味。景的設計算是及格,前台的舞廳升降設計還不錯,投影想是不錯貴漂亮是應該的;音樂也及格,除了突然意識到楊宗緯唱歌之外,其他沒有讓我出戲的時候。

這次演員及舞者班底說實在是蠻驚人的,能聚集到這些人的確是不容易;演出結束後,頂著滂沱大雨走回家的路上,腦中浮現的盡是張逸軍(飾 阿鳳)驚人慟心的舞姿,還有吳中天(飾 王夔龍)抱著阿鳳嘶聲痛哭的身影;然後是柯淑勤(飾 阿麗 李青母)愛的活的癲狂,以及唐美雲(飾 楊金海)那渾然天成的灰色氣派與溫暖,和魏群翰(飾 小玉)的嗔及樊光耀(飾 郭老)的實。最後的最後,快到家的路上,才回想起主角莫子儀(飾 李青),不特別突出,但很精準,連坐在三樓都能感受到他對於戲的認真,是否放鬆點,會更讓人印象深刻?

走著走著,雖然很疲累,但,心很滿足。想起自己現在手上的工作,忽然扎實的體認到今天春酒時,執行長與董事長們雖然夾雜著髒話,但其中訴說著身在地獄也必需走在正道上,為這個社會付出更多的意義。

我,掙著,問心無愧的每一毛錢。然後學習,每天更加努力多一點。

Leave a comment